- Consulta
- Aberta
- Alcance da norma:
- Orde Ministerial
- Carácter da consulta:
- Normativas
- Tipo de participación:
- Consulta pública previa
Resumo
De conformidade co previsto no artícu 133 da Lei 39/2015, do 1 de outubro, do Procedemento Administrativo Común das Administracións Públicas, en relación co artícu 26 da Lei 50/1997, do 27 de novembro, do Goberno, co obxectivo de mellorar a participación dos cidadáns no procedemento de elaboración de normas, con carácter previo á elaboración dos proxectos normativos, se sustanciará unha consulta pública, a través do portal web da Administración competente, na que se solicitará a opinión dos suxeitos e das organizacións más representativas potencialmente afectados pola futura norma acerca de:
- Os problemas que se pretenden solucionar coa iniciativa.
- A necesidade e oportunidade da súa aprobación.
- Os obxectivos da norma.
- As posibles solucións alternativas regulatorias e non regulatorias.
En cumprimento do anterior e de acordo con o disposto na Orde PRE/1590/2016, do 3 de outubro, pola publícase o Acordo do Consello de Ministros do 30 de setembro de 2016, polo que se ditan instrucións para habilitar a participación pública no proceso de elaboración normativa a través dos portais web dos departamentos ministeriais, ábrese un período de consulta pública previa respecto do presente proxecto normativo.
Antecedentes da norma
As subvencións para fomento das solicitudes de patentes e modelos de utilidade concedidas pola Oficina Españonda de Patentes e Marcas, O.A. (OEPM) véñense concedendo desde o añou 2006 e foron reguladas por sucesivas bases, as últimas publicáronse en 2019 (Orde ICT/677/2019, do 17 de xuño, pola que se establecen as bases reguladoras da concesión de subvencións para o fomento das solicitudes de patentes e modelos de utilidade pola Oficina Españonda de Patentes e Marcas, Ou.A.).
A competencia da OEPM para convocar estas subvencións establécese no artícu 2.4 da Lei 17/1975, do 2 de maio, sobre creación do Organismo autónomo «Rexistro da Propiedade Industrial» e artícu 3.4 do Real Decreto 1270/1997, do 24 de xullo, polo que se regula a Oficina Españonda de Patentes e Marcas, que establecen que dentro das funcións da OEPM atópase a de "Promover iniciativas e desenvolver actividades conducentes ao mellor coñecemento e á más adecuada protección da propiedade industrial, tanto na orde nacional como no internacional e manter relacións directas con cantos Organismos e Entidades españondas ou estranxeiras ocúpense destas materias”.
O fin destas subvencións é impulsar actuacións dirixidas a promover o acceso á Propiedade Industrial nacional e internacional dos inventores españoles, por iso constan de dous programas, que ata o momento tramitáronse de forma conxunta:
- Fomento de solicitudes de patentes e modelos de utilidade no exterior (desde 2006): Programa internacional. Está destinado a persoas físicas, empresas e institucións privadas sen ánimo de lucro con residencia e domicilio fiscal en España que realizasen directamente ou a través dun terceiro a actividade obxecto da subvención e sexan titulares da solicitude de patente ou modelo de utilidade no estranxeiro. Comprenden os seguintes conceptos subvencionables (ata o 80% da cuantía e 90% para PEME e persoa física):
- Extensións dunha patente ou modelo de utilidade español ante oficinas estranxeiras (solicitude, búsqueda, exame e concesión).
- Vía PCT: solicitude, búsqueda e exame preliminar, sempre que a OEPM actuase en calidade de oficina receptora, ISA ou IPEA.
- Vía europea: solicitude, búsqueda, exceso de reivindicacións, exame, concesión, anualidades e validacións noutros países, sempre que a OEPM actuase en calidade de oficina receptora ou que teña prioridade españonda.
O importe máximo individualizado das subvencións concedidas non podrá ser superior a 60.000 euros por solicitante e convocatoria, salvo no caso da PEME ou as persoas físicas, en que o máximo individualizado será de 65.000 euros.
- Fomento de solicitudes de patentes e modelos de utilidade españoles (desde 2010): Programa nacional. Está destinado a persoas físicas e PEMES con residencia e domicilio fiscal en España, que realizasen directamente ou a través dun terceiro a actividade obxecto da subvención e sexan titulares da solicitude de patente ou modelo de utilidade español. As axudas subvencionan ata o 90% das taxas de solicitude e do informe sobre o estado da técnica de patente nacional e modelo de utilidade, así como as taxas de exame substantivo de patente nacional. O importe máximo individualizado das axudas concedidas non podrá ser superior a 65.000 euros por solicitante e convocatoria.
Ás subvencións de ambos os programas aplícaselles o régimen de axudas de minimis, nos términos establecidos no Regulamento (UE) 2023/2831 do Comisión, do 13 de decembro de 2023, relativo á aplicación dos artícus 107 e 108 do Tratado de Funcionamento da Unión Europea ás axudas de minimis. Conforme co disposto no citado Regulamento, o límite máximo das axudas de minimis que una única empresa pode recibir por Estado membro nun período de tres añascéndevos ata os 300.000 euros.
Problemas que se pretenden resolver co novo estándar
Nos últimos añvos, producíronse cambios importantes no contexto polos que se considera oportuno e necesario unha revisión do instrumento de apoio á innovación de que dispón a OEPM.
Por unha banda, xurdiron iniciativas no contexto europeo das que poden beneficiarse usuarios españoles. En concreto, desde 2022 existen axudas (voucher) da EUIPO para os gastos de taxas de patentes nacionais que, desde 2023, estendéronse aos gastos de taxas de patentes europeas e, desde 2024, inclúen también os custos de asesoría jurídica ligados á presentación destas solicitudes. Análogamente, desde 2023 a Oficina Europea de Patentes (EPO) aplica reducións do 30% das súas taxas para micro entidades que cumpran determinados requisitos. Así mesmo, en 2023 también introducíronse cambios no artícu 28 do Regulamento de exención xeral por categorías referidos ás axudas á innovación en favor da PEME.
Adicionalmente, cabe lembrar que a OEPM aplica unha reducción do 50% ás PEMES e persoas físicas emprendedoras nas taxas de solicitude, as anualidades terceira, cuarta e quinta de patentes e modelos de utilidade, e de petición de informe sobre o estado da técnica e de exame substantivo.
Da evolución das solicitudes dos últimos añ#desprender que a superposición dos distintos esquemas de axudas e bonificacións pode chegar a xerar confusión nas PEMES, e suxire a necesidade de repensar o ámbito e obxecto dos mecanismos de subvención para facelos más eficaces.
A revisión da normativa reguladora das subvencións da OEPM exponse cos seguintes obxectivos:
- Orientar a actividade de fomento da OEPM aos obxectivos estratégicos do organismo. En concreto, cos de promover o uso estratégico da propiedade industrial e ofrecer servizos de maior calidade que incrementen a satisfacción dos usuarios da OEPM.
- Adaptar e axustar o ámbito das subvencións a aquelas actividades ou situacións que supoñan un impulso diferencial para os usuarios do sistema de propiedade industrial.
- Facer un uso eficiente dos recursos públicos, garantindo que as axudas estén orientadas a lograr o maior impacto posible nos usuarios que más #necesitar.
- Adaptar a intensidade e régimen de compatibilidade das axudas con outras axudas públicas de organismos europeos e co marco de axudas de Estado da UE.
- Adaptar os gastos subvencionables valorando a inclusión de todos ou algúns dos custos asociados, directos e indirectos, que poden obstaculizar a entrada no sistema de protección de propiedade industrial.
- Revisar os procedementos de solicitude, exame, concesión e justificación das subvencións, procurando facer más eficiente e clara a tramitación, simplificando no posible as cargas para os interesados.
Neste contexto, exponse as seguintes preguntas en consulta pública:
- ¿considera apropiado que o mecanismo de axudas enmárquese no régimen de minimis ou debería ampararse no artícu 28 do RGEC?
- ¿considera adecuadas e suficientes as distintas taxas que se contemplan como subvencionables nas bases reguladoras vixentes? ¿considera que hai que añadir ou suprimir algunha?
- ¿cuásonlles as vantaxes e desvantaxes que se considera que tendríá subvención doutros custos non fixos, como son os de asesoría jurídica, traducións, custos indirectos? No caso de que se incluísen entre os custos subvencionables, ¿qué límite máximo subvencionable considera que debería establecerse para cada tipo de custo? ¿qué forma de justificación fidedigno destes custos podría ou debería pedirse pola OEPM de face a unha tramitación eficiente?
- ¿considera adecuado que poidan beneficiarse das axudas á internacionalización todo tipo de empresas (PEMES e non PEMES)? ¿deberían adoptarse medidas específicas ou diferenciadas para PEMES e emprendedores similares ou distintas ás establecidas nas bases reguladoras vixentes? No caso de que sí, ¿cuálles?
- ¿considera adecuado, en aras dunha maior eficiencia no uso dos recursos, que as axudas se concedan únicamente ou con maior intensidade a solicitudes con prioridade españonda?
- ¿considera adecuado que se module a intensidade das subvencións e/ou dos conceptos subvencionables en función da fase do procedemento de concesión dunha patente ou modelo de utilidade na que se atope o solicitante?
- De face a unha maior eficiencia na tramitación ¿considera adecuado establecer tarifas fixas de subvención cando se trate das taxas ou custos en países cunha menor recurrencia de solicitantes españoles?
Necesidade e oportunidade para a aprobación
Conforme ao que dispón o artícu 9 da Lei 38/2003 do 17 de novembro, Xeral de Subvencións, a aprobación dunhas bases reguladoras é un requisito previo para poder establecer o correspondente procedemento de concesión de subvencións.
Obxectivos da norma
A norma que se pretende elaborar establecerá as bases reguladoras para a concesión de subvencións xestionadas pola Oficina Españonda de Patentes e Marcas, O.A.
Posibles solucións alternativas, reguladoras e non reguladoras
Manter a orde de bases vixente, sen modificacións nin adaptacións. Non existen alternativas non regulatorias.
Prazo de remisión
Prazo para enviar argumentos a partir do día mércores, 19 de novembro de 2025 ata o día martes, 9 de decembro de 2025
Presentación de alegacións
As alegacións pódense enviar ao enderezo de correo electrónico: coordinacionjuridica@oepm.es indicando no asunto: "Consulta publica previa Subvencións OEPM " p>
Sóo serán consideradas as respostas nas que o remitente esté identificado. Con carácter xeral, as contribucións recibidas considerarseán susceptibles de difusión pública. As partes da información remitida que, a xuízo do interesado deban ser tratadas con carácter confidencial e en consecuencia non proceda o seu libre difusión, deberán ser específicamente señaladas no propio texto da contribución, non considerándose para estes efectos as mensaxes xeneéricos de confidencialidade da información.