Detalli Participació Pública

Consulta
Oberta
Rang de la Norma:
Ordre Ministerial
Caràcter de la consulta:
Normatives
Tipus de participació
Consulta pública prèvia

Resum

De conformitat amb el que es preveu en el artícul 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Común de les Administracions Públicas, en relación amb el artícul 26 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern, amb l'objectiu de millorar la participación dels ciutadans en el procediment de elaboración de normes, amb carácter previ a la elaboración dels projectes normatius, se substanciará una consulta pública, a través del portal web de la Administración competent, en la qual es recaptará la opinión dels subjectes i de les organitzacions más representatives potencialment afectats per la futura norma sobre:

  • Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
  • La necessitat i oportunitat de la seva aprobación.
  • Els objectius de la norma.
  • Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores.

En compliment de l'anterior i d'acord amb el que es disposa en l'Ordre PRE/1590/2016, de 3 d'octubre, per la es publica l'Acord del Consell de Ministres de 30 de setembre de 2016, pel qual es dicten instruccions per a habilitar la participación pública en el procés de elaboración normativa a través dels portals web dels departaments ministerials, s'obre un període de consulta pública prèvia respecte al present projecte normatiu.

Antecedents de la norma

Les subvencions per a foment de les sol·licituds de patents i models d'utilitat concedides per l'Oficina Españona de Patents i Marques, O.A. (OEPM) es vénen concedint des de l'año 2006 i han estat regulades per successives bases, les últimas es van publicar en 2019 (Ordre ICT/677/2019, de 17 de juny, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concesión de subvencions per al foment de les sol·licituds de patents i models d'utilitat per l'Oficina Españona de Patents i Marques, O.A.).

La competència de la OEPM per a convocar aquestes subvencions s'estableix en el artícul 2.4 de la Llei 17/1975, de 2 de maig, sobre creación de l'Organisme autónomo «Registre de la Propietat Industrial» i artícul 3.4 del Reial decret 1270/1997, de 24 de juliol, pel qual es regula l'Oficina Españona de Patents i Marques, que estableixen que dins de les funcions de la OEPM es troba la de "Promoure iniciatives i desenvolupar activitats conduents al millor coneixement i a la más adequada protección de la propietat industrial, tant en l'ordre nacional com en l'internacional i mantenir relacions directes amb quants Organismes i Entitats españones o estrangeres s'ocupin d'aquestes matèries”.

La fi d'aquestes subvencions és impulsar actuacions dirigides a promoure l'accés a la Propietat Industrial nacional i internacional dels inventors españoles, per això consten de dos programes, que fins al moment s'han tramitat de manera conjunta:

  • Foment de sol·licituds de patents i models d'utilitat en l'exterior (des de 2006): Programa internacional. Está destinat a persones físicas, empreses i institucions privades sense ánimo de lucre amb residència i domicili fiscal en Españal fet que hagin realitzat directament o a través d'un tercer l'activitat objecte de la subvención i siguin titulars de la sol·licitud de patent o model d'utilitat a l'estranger. Comprenen els següents conceptes subvencionables (fins al 80% de la cuantía i 90% per a PIME i persona física):
    • Extensions d'una patent o model d'utilitat español davant oficines estrangeres (sol·licitud, búsqueda, examen i concesión).
    • Vía PCT: sol·licitud, búsqueda i examen preliminar, sempre que la OEPM hagi actuat en qualitat d'oficina receptora, ISA o IPEA.
    • Vía europea: sol·licitud, búsqueda, excés de reivindicacions, examen, concesión, anualitats i validacions en uns altres países, sempre que la OEPM hagi actuat en qualitat d'oficina receptora o que tingui prioritat españona.
    • L'import máximo individualitzat de les subvencions concedides no podrá ser superior a 60.000 euros per sol·licitant i convocatòria, excepte en el cas de la PIME o les persones físicas, que el máximo individualitzat será de 65.000 euros.

  • Foment de sol·licituds de patents i models d'utilitat españoles (des de 2010): Programa nacional. Está destinat a persones físicas i PIMES amb residència i domicili fiscal en España, que hagin realitzat directament o a través d'un tercer l'activitat objecte de la subvención i siguin titulars de la sol·licitud de patent o model d'utilitat español. Les ajudes subvencionen fins al 90% de les taxes de sol·licitud i del informe sobre l'estat de la técnica de patent nacional i model d'utilitat, así com les taxes de examen substantiu de patent nacional. L'import máximo individualitzat de les ajudes concedides no podrá ser superior a 65.000 euros per sol·licitant i convocatòria.
  • A les subvencions de tots dos programes se'ls aplica el régemeguen d'ajudes de minimis, en els términos establerts en el Reglament (UE) 2023/2831 de la Comisión, de 13 de desembre de 2023, relatiu a la aplicación dels artículs 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unión Europea a les ajudes de minimis. Conforme amb el que es disposa en el citat Reglament, el límite máximo de les ajudes de minimis que uneixi única empresa pot rebre per Estat membre en un período de tres añus ascendeix fins als 300.000 euros.

Problemes que es pretenen solucionar amb la nova norma

En els últimos añus, s'han produït canvis importants en el context pels quals es considera oportú i necessari una revisión de l'instrument de suport a la innovación de què disposa la OEPM.

D'una banda, han sorgit iniciatives en el context europeu de les quals poden beneficiar-se usuaris españoles. En concret, des de 2022 existeixen ajudes (voucher) de la EUIPO per a les despeses de taxes de patents nacionals que, des de 2023, es van estendre a les despeses de taxes de patents europees i, des de 2024, inclouen también els costos d'assessoría jurídica lligats a la presentación d'aquestes sol·licituds. Análogamente, des de 2023 l'Oficina Europea de Patents (EPO) aplica reduccions del 30% de les seves taxes per a micro entitats que compleixin determinats requisits. Així mateix, en 2023 también s'han introduït canvis en el artícul 28 del Reglament de exención general per categorías referits a les ajudes a la innovación en favor de les PIME.

Addicionalment, cal recordar que la OEPM aplica una reducción del 50% a les PIMES i persones físicas emprenedores en les taxes de sol·licitud, les anualitats tercera, quarta i cinquena de patents i models d'utilitat, i de petición d'informe sobre l'estat de la técnica i d'examen substantiu.

De la evolución de les sol·licituds dels últimos añus es desprèn que la superposición dels diferents esquemes d'ajudes i bonificacions pot arribar a generar confusión en les PIMES, i suggereix la necessitat de repensar el ámbito i objecte dels mecanismes de subvención per a fer-los más eficaços.

La revisión de la normativa reguladora de les subvencions de la OEPM es planteja amb els següents objectius:

  • Orientar l'activitat de foment de la OEPM als objectius estratégicos de l'organisme. En concret, amb els de promoure l'ús estratégico de la propietat industrial i oferir serveis de major qualitat que incrementin la satisfacción dels usuaris de la OEPM.
  • Adaptar i ajustar el ámbito de les subvencions a aquelles activitats o situacions que suposin un impuls diferencial per als usuaris del sistema de propietat industrial.
  • Fer un ús eficient dels recursos públicos, garantint que les ajudes estén orientades a aconseguir el major impacte possible en els usuaris que más el necessiten.
  • Adaptar la intensitat i régemeguen de compatibilitat de les ajudes amb altres ajudes públicas d'organismes europeus i amb el marc d'ajudes d'Estat de la UE.
  • Adaptar les despeses subvencionables valorant la inclusión de tots o alguns dels costos associats, directes i indirectes, que poden obstaculitzar l'entrada en el sistema de protección de propietat industrial.
  • Revisar els procediments de sol·licitud, examen, concesión i justificación de les subvencions, procurant fer más eficient i clara la tramitación, simplificant en la mesura del possible les càrregues per als interessats.

En aquest context, es plantegen les següents preguntes en consulta pública:

  • ¿considera apropiat que el mecanisme d'ajudes s'emmarqui en el régemeguen de minimis o deureía emparar-se en el artícul 28 del RGEC?
  • ¿considera adequades i suficients les diferents taxes que es contemplen com a subvencionables en les bases reguladores vigents? ¿considera que cal añadir o suprimir alguna?
  • ¿cuáels són els avantatges i desavantatges que es considera que tendría la subvención d'altres costos no fixos, com són els d'assessoría jurídica, traduccions, costos indirectes? En cas que s'incloguessin entre els costos subvencionables, ¿qué límite máximo subvencionable considera que deureía establir-se per a cada tipus de cost? ¿qué forma de justificación fefaent d'aquests costos podría o deureía demanar-se per la OEPM de cara a una tramitación eficient?
  • ¿considera adequat que puguin beneficiar-se de les ajudes a la internacionalización tot tipus d'empreses (PIMES i no PIMES)? ¿deureían adoptar-se mesures específicas o diferenciades per a PIMES i emprenedors similars o diferents a les establertes en les bases reguladores vigents? En cas que sí, ¿cuáels?
  • ¿considera adequat, en nom d'una major eficiència en l'ús dels recursos, que les ajudes es concedeixin únicamente o amb major intensitat a sol·licituds amb prioritat españona?
  • ¿considera adequat que es moduli la intensitat de les subvencions i/o dels conceptes subvencionables en función de la fase del procediment de concesión d'una patent o model d'utilitat en la qual es trobi el sol·licitant?
  • De cara a una major eficiència en la tramitación ¿considera adequat establir tarifes fixes de subvención quan es tracti de les taxes o costos en países amb una menor recurrència de sol·licitants españoles?

Necessitat i oportunitat de la seva aprovació

Conforme al que disposa el artícul 9 de la Llei 38/2003 de 17 de novembre, General de Subvencions, la aprobación d'unes bases reguladores és un requisit previ per a poder establir el corresponent procediment de concesión de subvencions.

Objectius de la norma

La norma que es pretén elaborar establirá les bases reguladores per a la concesión de subvencions gestionades per l'Oficina Españona de Patents i Marques, O.A.

Possibles solucions alternatives, regulatòries i no regulatòries

Mantenir l'ordre de bases vigent, sense modificacions ni adaptacions. No existeixen alternatives no reguladores.

Termini de remissió

Termini per presentar al·legacions des del dia dimecres, 19 de novembre de 2025 fins al dia dimarts, 9 de desembre de 2025

Presentació d'al·legacions

Les al·legacions es poden enviar a l'adreça de correu: coordinacionjuridica@oepm.es indicant a l'assumpte: "Consulta publica prèvia Subvencions OEPM "

Sóel serán considerades les respostes en les quals el remitent esté identificat. Amb carácter general, les contribucions rebudes es considerarán susceptibles de difusión pública. Les parts de la información remesa que, segons el parer de l'interessat hagin de ser tractades amb carácter confidencial i en conseqüència no procedeixi el seu lliure difusión, deureán ser específicamente esñalades en el propi text de la contribución, no considerándose a aquest efecte els missatges genérics de confidencialitat de la información.