- Consulta
- Oberta
- Rang de la Norma:
- Ordre Ministerial
- Caràcter de la consulta:
- Normatives
- Tipus de participació
- Consulta pública prèvia
Resum
De conformitat amb el que es disposa en l'article 26.2 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern, es procedeix a realitzar la consulta pública prèvia a l'elaboració del ”Projecte d'Ordre per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de beques per a la preparació de les proves selectives per a l'ingrés en els cossos i escales adscrits al Ministeri d'Indústria”
Antecedents de la norma
El Ministeri d'Indústria i Turisme té encomanada la convocatòria de les proves d'accés els Cossos i Escales adscrits a aquest, d'acord amb principis d'igualtat, mèrit i capacitat en l'accés a les funcions públiques consagrats pels articles 23.2 i 103.3 de la Constitució.
A través d'aquestes beques, el Ministeri d'Indústria i Turisme persegueix fer efectius aquests principis atès del mandat de l'article 9.2 de la Constitució, que obliga dels poders públics a remoure els obstacles que impedeixin o dificultin que les condicions d'igualtat dels individus siguin reals o efectives. Amb aquest objecte, s'ha considerat necessari iniciar una línia de subvencions, en forma de beques, destinades a fomentar la preparació d'aspirants a l'ingrés en els Cossos i Escales adscrits al Ministeri d'Indústria i Turisme que podran ser gestionades amb la col·laboració d'un o diversos organismes autònoms o entitats vinculades o dependents del Departament.
La concessió de les beques vindrà determinada, en gran manera, pel nivell de renda de les persones sol·licitants, amb la finalitat d'atreure talent cap a les professions esmentades, eliminant barreres socioeconòmiques que afectin dels principis d'igualtat, mèrit i capacitat, i limitin l'accés als cossos i escales esmentats en el paràgraf anterior.
Per a la convocatòria de les citades beques és necessari establir prèviament unes bases reguladores que garanteixin que la concessió d'aquestes subvencions respecti els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i en el seu Reglament de desenvolupament, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
Problemes que es pretenen solucionar amb la nova norma
El sistema espanyol de funció pública, tal com el dissenya la Constitució Espanyola es basa en el dret dels ciutadans a accedir en condicions d'igualtat a les funcions i càrrecs públics, amb els requisits que assenyalin les lleis, (art. 23.2 CE) i en l'efectiva realització d'aquest dret d'acord amb els principis de mèrit i capacitat (art. 103.2 CE).
No obstant això, l'exercici d'aquest dret es veu condicionat per factors socials, econòmics i geogràfics que fan que les persones amb menor nivell de renda o residents en entorns rurals o perifèrics tinguin més difícil participar en els processos selectius per a ingressar en la funció pública. Aquesta dificultat s'incrementa a mesura que s'ascendeix en l'escala de grups/subgrups de titulació de manera que aquests obstacles són moltes vegades barreres infranquejables per a accedir als cossos superiors de l'Administració de l'Estat. La vàlua d'aquests candidats, acreditada per l'obtenció del seu grau o llicenciatura universitària i, en el cas dels Enginyers Industrials de l'Estat per haver cursat a més un màster en enginyeria industrial, justifica àmpliament que el Ministeri d'Indústria i Turisme implementi mecanismes per a promoure la seva participació dels processos selectius en unes condicions de major igualtat.
Correspon als poders públics promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l'individu i dels grups en què s'integra siguin reals i efectives; remoure els obstacles que impedeixin o dificultin la seva plenitud (art. 9.2 CE).
En resposta al creixement exponencial de la demanda de perfils tècnics que es registra en bona part del sector públic, el Ministeri per a la Funció Pública ha multiplicat el nombre de places que es convoquen cada any. No obstant això, el nombre de candidats s'ha mantingut estable en les últimes convocatòries de manera que la ràtio d'aspirants per plaça és insuficient per a cobrir més d'un terç dels llocs oferts.
Els profunds canvis en les estructures socials i en les expectatives laborals de les generacions més joves fan que valorin més que les precedents la flexibilitat en l'organització del treball i la possibilitat de canviar no sols d'ocupació sinó d'ubicació geogràfica per a afrontar reptes estimulants i innovadors. En aquest context, una ocupació pública per a tota la vida en una organització pública hiper regulada resulta menys atractiu per a moltes persones d'alta qualificació.
El perfil dels aspirants que tradicionalment es corresponia amb el de joves recentment diplomats i amb molt escassa experiència laboral, se situa cada vegada més en persones de mitjana edat amb un important bagatge professional en els sectors de la indústria i l'energia. D'aquesta manera, l'edat mitjana dels opositors és clarament superior a la d'altres cossos especials.
No obstant això, es manté amb poca variació la procedència geogràfica dels candidats, que majoritàriament procedeixen dels entorns urbans en els quals existeixen centres de formació superior en enginyeria industrial o un teixit industrial desenvolupat. Els qui viuen en altres entorns, bàsicament els residents en la qual s'ha anomenat l'Espanya buidada i en els territoris extrapeninsulars, es perceben amb menys oportunitats d'accedir a aquest cos superior.
Necessitat i oportunitat de la seva aprovació
L'apartat 20 de l'article 3 del Reial decret 656/2024, de 2 de juliol, pel qual s'aprova l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici 2024, disposa: “Els departaments ministerials podran implantar mesures de caràcter econòmic per a facilitar la preparació de les proves selectives, com ara ajudes o beques, així com un altre tipus de mesures similars que s'arbitraran d'acord amb les disponibilitats pressupostàries.”
Les beques s'estableixen per a eliminar les barreres socioeconòmiques que limiten l'accés a la funció pública i afectin dels principis d'igualtat, mèrit i capacitat, de manera que puguin incrementar-se en nombre de persones que concorren als processos selectius per a ingressar en els cossos i escales adscrits al Departament.
Davant el panorama exposat en l'apartat anterior resulta necessari atreure talent cap a l'Administració de l'Estat promovent la participació en els processos selectius mitjançant l'eliminació de les barreres socioeconòmiques que la desincentiven. La configuració d'un sistema de beques que secundi de manera personal, directa i efectiva als candidats amb menor renda s'ha revelat com un instrument eficaç.
Per aquesta raó, el Ministeri d'Indústria i Turisme llançarà en 2026 la primera convocatòria de beques per a opositors al Cos d'Enginyers Industrials de l'Estat.
Amb aquestes beques, el Ministeri d'Indústria i Turisme se suma a les línies d'ajudes estatals per a la preparació d'oposicions del subgrup A1 que desenvolupen actualment:
- L'Institut Nacional d'Administració Pública (INAP/INAP) per als cossos generals del subgrup A1 adscrits al Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública: Cos Superior d'Administradors Civils de l'Estat, Cos Superior de Sistemes i Tecnologies de la Informació de l'Estat i Escala de funcionaris d'Administració local amb habilitació de caràcter nacional;
- El Centre d'Estudis Jurídics (CEJ) per a l'ingrés a les Carreres Judicial i Fiscal, i en els cossos de Lletrats de l'Administració de Justícia i d'Advocats de l'Estat (Beques Seré), i
- L'Institut d'Estudis Fiscals (IEF/IEF) per a l'ingrés en els cossos adscrits al Ministeri d'Hisenda, amb funcions d'administració i gestió de la Hisenda Pública: Inspectors d'Hisenda, Interventors i Auditors de l'Estat, Cos Superior de Gestió Cadastral, Cos Superior de Vigilància Duanera, Cos d'Arquitectes i Cos d'Enginyers forestals.
Objectius de la norma
Establir les bases reguladores que regeixin les futures convocatòria de beques, en règim de concurrència competitiva, sotmeses a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, per a sufragar les despeses ocasionades per la preparació de les proves selectives d'ingrés en els Cossos i Escales adscrits al Ministeri d'Indústria i Turisme que es determinin, amb la finalitat d'eliminar les barreres socioeconòmiques que afectin dels principis d'igualtat, mèrit i capacitat i que limitin l'accés als mateixos.
- Estan adscrits al Ministeri d'Indústria i Turisme els següents cossos i escales del subgrup A1:
- Cos d'Enginyers Industrials de l'Estat, codi 0700.
- Escala de Titulats Superiors d'Organismes Autònoms del Ministeri d'Indústria i Turisme, especialitat de Propietat Industrial, codi 5600A.
- Escala de Titulats Superiors d'Organismes Autònoms del Ministeri d'Indústria i Turisme, especialitat de Metrologia, codi 5600B.
El projecte aprova les bases reguladores per a la concessió de beques per a la preparació de les proves selectives per a l'ingrés en els cossos i escales adscrits al Ministeri d'Indústria i Turisme, establint l'obligatorietat de la tramitació electrònica dels procediments per a la seva concessió.
Possibles solucions alternatives, regulatòries i no regulatòries
No existeixen altres alternatives per a la realització de les finalitats apuntades anteriorment, ja que l'ordre projectada constitueix el llit normatiu previst per l'ordenament jurídic per a l'aprovació de les bases.
Termini de remissió
Termini per presentar al·legacions des del dia divendres, 7 de novembre de 2025 fins al dia divendres, 21 de novembre de 2025
Presentació d'al·legacions
Les al·legacions es poden enviar a l'adreça de correu: SecreRRHH@mintur.es indicant a l'assumpte: "CONSULTA PRÈVIA PROJECTE D'ORDRE PER LA QUAL S'APROVEN LES BASES REGULADORES PER A LA CONCESION DE BEQUES PER A LA PREPARACION DE LES PROVES SELECTIVES PER A L'INGRÉS EN ELS COSSOS I ESCALES ADSCRITS AL MINISTERI D'INDÚSTRIA I TURISME" p>
Només seran considerades les respostes en les quals el remitent estigui identificat. Amb caràcter general, les contribucions rebudes es consideraran susceptibles de difusió pública. Les parts de la informació remesa que, segons el parer de l'interessat hagin de ser tractades amb caràcter confidencial i en conseqüència no procedeixi la seva lliure difusió, hauran de ser específicament assenyalades en el propi text de la contribució, no considerant-se a aquest efecte els missatges genèrics de confidencialitat de la informació.