Detalle Participació Pública

Consulta
Tancada
Rang de la Norma:
Avantprojecte de Llei
Caràcter de la consulta:
Normatives
Tipus de participació:
Consulta pública prèvia

Resum

De conformitat amb l'article 26.2 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern es procedix a realitzar el tràmit de consulta pública prèvia a l'elaboració del text d'Avantprojecte de Llei de modificació de la Llei 20/2003, de 7 de juliol, de Protecció Jurídica del Disseny Industrial, per a traslladar la Directiva (UE) 2024/2823 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2024, sobre la protecció jurídica dels dibuixos i models.

Antecedents de la norma

La Directiva 98/71/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 13 d'octubre de 1998, sobre la protecció jurídica dels dibuixos i models i el Reglament (CE) nº 6/2002 del Consell, de 12 de desembre de 2001, sobre els dibuixos i models comunitaris, van establir el marc de protecció de dissenys a nivell de la Unió en paral·lel a la seua protecció a nivell nacional en els Estats membres.

Recentment, la Unió Europea ha dictat una nova Directiva i un nou Reglament en matèria de dissenys (Directiva (UE) 2024/2823 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2024 i Reglament (UE) 2024/2822 el Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2024, pel qual es modifica el Reglament (CE) n.° 6/2002 del Consell, sobre els dibuixos i models comunitaris, i es deroga el Reglament (CE) n.° 2246/2002 de la Comissió) que naixen com a resposta a la necessitat de revisar aquest marc de protecció, vigent des de fa vint anys, amb la finalitat d'adaptar-ho a l'evolució de les noves tecnologies de mercat i fer-ho més accessible i eficient.

L'esmentada Directiva (UE) 2024/2823 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2024 establix l'obligació dels Estats Membres de traslladar-la abans del 9 de desembre de 2027.

L'avantprojecte de llei que se sotmet a consulta pública té l'objectiu d'incorporar al nostre dret intern els preceptes d'obligada transposició i adequar i actualitzar la protecció dels drets de propietat industrial a les necessitats actuals.

Problemes que es pretenen solucionar amb la nova norma

La Directiva (UE) 2024/2823 té com a objectiu modernitzar i harmonitzar la protecció dels dissenys en la Unió, assegurant un mercat interior competitiu i eficient, adaptat als reptes actuals i amb beneficis per a empreses, consumidors i la sostenibilitat. Per a açò introduïx noves exigències en relació a la protecció dels dissenys per part dels Estats membres. Nombrosos aspectes que introduïx la Directiva (UE) 2024/2823 estan contemplats en la nostra actual Llei 20/2003, de 7 de juliol, però altres aspectes que es detallen a continuació, fan necessari escometre una modificació de la nostra legislació nacional actual.

Entre altres qüestions, la nova Directiva establix que les condicions d'obtenció d'un dret sobre un disseny registrat han d'harmonitzar-se en tots els Estats membres per a aconseguir els objectius del mercat interior, i, a tal fi, disposa que les definicions unitàries dels conceptes de disseny i producte han de ser clares, transparents i actualitzades. Per açò s'escomet la modificació de la definició de disseny, a fi d'incloure clarament els que estan incorporats a un objecte físic, o els que es visualitzen en un gràfic o els que es perceben a través de la disposició espacial d'elements, incloent dins de la definició el moviment, la transició o qualsevol tipus d'animació de les característiques que tradicionalment podien ser protegides mitjançant disseny.

Igualment, per a facilitar la comercialització dels productes amb dissenys protegits i augmentar la conscienciació sobre els règims de registres de dissenys existents, es crea un signe (D) per a indicar que el disseny està registrat.

S'establix la denominada clàusula de reparació, orientada a preservar l'eficàcia de la liberalització del mercat posventa de peces de recanvi, consistix en no concedir protecció com a disseny als components de productes complexos que s'utilitzen amb finalitats de reparació d'aquest producte complex, amb la finalitat de restituir-li la seua aparença inicial.

Una altra de les novetats que s'introduïx, amb vista a impedir la realització de còpies il·legítimes de dissenys protegits davant l'auge de la impressió 3D, és la previsió que la creació, descàrrega, còpia i posada a la disposició de qualsevol suport o programari que registre el disseny, a l'efecte de la reproducció d'un producte que infringisca el disseny protegit, ha d'estar autoritzat pel titular del dret.

D'igual manera, en honor d'una major eficàcia, en les sol·licituds múltiples s'elimina el requisit d'unitat de classe.

Tots els aspectes esmentats, entre uns altres que preveu la Directiva (UE) 2024/2823 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2024, seran objecte de transposició a través de la modificació la Llei 20/2003, de 7 de juliol.

Necessitat i oportunitat de la seua aprovació

La necessitat i oportunitat d'aprovar este avantprojecte de llei deriva d'una obligació legal, doncs la Directiva (UE) 2024/2823 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2024, establix l'obligació dels Estats Membres de traslladar aquesta Directiva abans del 9 de desembre de 2027.

Objectius de la norma

L'objectiu d'este avantprojecte de llei serà introduir en la Llei 20/2003 és la transposició de la Directiva (UE) 2024/2823 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2024 i adequar i actualitzar la protecció dels drets de propietat industrial a les necessitats actuals.

Possibles solucions alternatives, regulatòries i no regulatòries

S'han valorat les següents alternatives:

  1. Elaboració d'una nova Llei de Protecció Jurídica del Disseny Industrial. En la mesura en què l'actual Llei 20/2003, de 7 de juliol seguix sent adequada a la seua finalitat i que gran part del seu articulat no es veu afectat de manera substancial per la nova Directiva, no es considera una opció adequada.
  2. Elaboració de l'Avantprojecte de Llei de modificació de la Llei 20/2003, de 7 de juliol, de Protecció Jurídica del Disseny Industrial, per a traslladar la Directiva (UE) 2024/2823 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2024. Esta solució resulta encertada des del punt de vista d'eficiència legislativa.
  3. No dur a terme cap actuació. Esta opció incompliria el mandat contingut en l'article 36 de la Directiva (UE) 2024/2823 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2024, que obliga als Estats membres a la seua transposició abans del 9 de desembre de 2027.

Por las razones expuestas, se considera que la opción más recomendable es la b).

Termini de remissió

Termini per a presentar al·legacions des del dilluns, 17 de febrer de 2025 fins al dijous, 6 de març de 2025

Presentació d'al·legacions

Les al·legacions podran remetre's a la direcció de correu: coordinacionjuridica@oepm.es indicant en l'assumpte: "Consulta pública prèvia: transposició de la Directiva de Dissenys"

Només seran considerades les respostes en les quals el remitent estiga identificat. Amb caràcter general, les contribucions rebudes es consideraran susceptibles de difusió pública. Les parts de la informació remesa que, segons el parer de l'interessat hagen de ser tractades amb caràcter confidencial i en conseqüència no procedisca la seua lliure difusió, hauran de ser específicament assenyalades en el propi text de la contribució, no considerant-se a estos efectes els missatges genèrics de confidencialitat de la informació.